Debats a la Central

Data: 03/04/2008 18:30 al 24/04/2008 18:30

Organitza: Llibreria La Central del Raval

Liquidació per enderroc:
Llegir, escriure i pensar a la Universitat
Debats a La Central del Raval al voltant de la crisi de la formació humanística.

La vella universitat humanista, la que partia d’una “idea” formulada pels reformadors alemanys i on els estudis de lletres tenien un lloc segur i assegurat, està sent arrasada.
La universitat que ve no en proposa una continuació (crítica i renovada) sinó que la desmantella definitivament. Potser no podem fer res més que vestir-nos de dol, expressar el nostre malestar, confessar (i confessar-nos) que la universitat que ve no és la nostra, que no ens en
sentirem part, que no podrem ni sabrem aprofitar-ne les oportunitats, confiar en les seves promeses o comprometre’ns amb el seu futur. Potser. Però, com a mínim, ens permetre’m la possibilitat de dir-hi la nostra.
Ens podríem fer algunes preguntes generals: a la universitat que ve (la de la globalització, la mercantilització, la gestió, l’homogeneïtzació, la planificació, la fabricació, el consum...del coneixement) podem seguir pensant els estudis de lletres en termes de formació? Des de quina idea de formació? Tenen alguna funció pública els estudis de lletres? Des de quina idea de públic? Podem seguir mantenint la relació entre saber, cultura i il.lustració? Des de quina idea de saber, cultura i il.lustració? És possible formular una “idea d’universitat” a l’alçada dels nostres temps? Des de quina idea dels nostres temps? Tenen futur els estudis de lletres? Des de quina idea de futur?
Però la universitat que ve no es defineix per la seva “idea” sinó, sobretot, pels seus procediments.
Són ells (i no les grans idees, els grans valors, els grans objectius) els que estan redefinint tant la recerca, com l’ensenyament i l’aprenentatge. Són les “maneres de fer” les que s’imposen i modifiquen la quotidianitat universitària, la materialitat diària de les utilitats, els
costums i els rituals de la universitat. Per aquest motiu, el que ens preocupa són els canvis en les “formes” de la docència, de la publicació, de la discussió, de la lectura i de l’escriptura.
Proposem una sèrie de debats en els que alguns destacats acadèmics i crítics, provinents dels vells estudis de lletres, i alguns destacats gestors i planificadors de la universitat que ve puguin compartir la seva “idea d’universitat” i, sobre tot, les seves impressions sobre els
procediments que s’estan engegant. En aquest sentit, potser seria bo revisar el valor i el sentit d’alguns dels dispositius universitaris tradicionals com, per exemple, la lliçó, l’estudi, la
transmissió, l’oralitat (aprendre d’oïda), l’assistència a classe (presencialment), la conversa, el comentari de text, la memòria, la tradició, la investigació, etc..

Coordinació:
Nora Catelli, Jorge Larrosa i Antonio Ramírez.

PROGRAMA


Dijous 3 d’abril, 19:30 h.
Nora Catelli: L’escritura
Jordi Ibàñez: Parlar a l’aula
Rosa Navarro: La lectura dels clàssics
Ignasi Terradas: La recerca

Dijous 10 d’abril, 19:30 h.
Joan Bestard: El treball de camp
Borja Bagunyà: Dret a perdre’s
Victoria Cirlot: La tradició
Miguel Morey: La reflexió

Dijous 17 d’abril, 19:30 h.

Antoni Estradé: La biblioteca
Antoni Marí: La memòria
Álex Matas: La lectura i la comprensió
Violeta Núñez: La transmissió

Dijous 24 d’abril, 19:30 h.

Joan Carles Mèlich: La lliçó
Jorge Larrosa: Aprendre d’oïda
Pere Vilanova: Els mitjans i els fins

Informació: LA CENTRAL DEL RAVAL
Elisabets, 6 / 08001 Barcelona
T 902 884 990
F 933 189 979